keresés az oldalon
 
Önkormányzati hírlevél
E-Mail:
Név:
KöszöntőVárosunkÖnkormányzatVárosi intézményekÜgyintézésKözérdekű információk
Városi fejlesztések

Településrendezési terv
Önkormányzati fejlesztések
Kiemelt fejlesztések - ÚSZT pályázatok
Kiemelt fejlesztések - ÚMFT pályázatok
Kiemelt fejlesztések - Széchenyi 2020
Dokumentumtár
  • Közéleti hírek
  • Önkormányzati
  • Kistérségi hírek
  • Sporthírek
  • Egyházi hírek
  • Városi újság
  • Intéztmények, iskolák
    Intéztmények, óvoda
    Intéztmények, egyéb
  • Önkormányzati
  • Kistérségi
  • Egyházi
  • Sport
  • Szórakozás
  • Közlemények
  • Felhívások
  • Pályázatok
  • Közbeszerzés
  • 2010. évi országgyűlési választás
  • 2010. évi önkormányzati választás
  • 2011. évi népszámlálás
  • 2014. évi választások
  • Hol vagyok: Városi fejlesztések | Önkormányzati fejlesztések
    2006-2010 évre szóló gazdasági program.
    MÓR VÁROSI ÖNKORMÁNYZAT 2006-2010. ÉVEKRE SZÓLÓ
    GAZDASÁGI PROGRAMJA
    Elfogadva: a 63/2007. (III.28.) Kt. határozattal

    1.) Bevezető
    A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 91. § (6) bekezdése értelmében a képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra meghatározza gazdasági programját, amelyet az alakuló ülését követő 6 hónapon belül kell elfogadnia.
    Az önkormányzat a hivatkozott jogszabályi előírásnak szándékozik ezen programjával eleget tenni, amelyben 2006-2010. évekre vonatkozóan helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseit, feladatait, amelyek az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják a költségvetési lehetőségekkel összhangban.
    Az önkormányzati ciklus időszakára esik az Európai Uniós tagságból eredő, szigorú követelményeknek való megfeleléshez szükséges államháztartási reform, amely alapjaiban érinti a gazdasági programunk megvalósulásának esélyeit.

    2.) Pénzügyi-gazdasági feltételek

    Önkormányzatunk gazdálkodási lehetőségeit a Magyar Köztársaság 2005-2009. évekre kiterjedő konvergencia programja alapozza meg, amely az Európai Uniós tagságból adódó jogszabályi követelményeknek megfelelve, szigorú menetrend alapján építi le a magas költségvetési hiányt, hozza meg strukturális reformjait.
    A tartós államháztartási egyensúly megteremtéséhez, az állami túlköltekezés megállításához, a fejlesztési elképzelések megvalósításakor szükséges reformok kiterjednek az állami tevékenység szinte minden területére, a gazdasági szerepvállalástól a szociális ellátórendszerig.
    Az egyensúlyjavító intézkedések hatására a gazdaság növekedési üteme 2007-2008-ban átmenetileg lassul, amely közvetlenül is érezteti hatását az önkormányzati alapfeladat ellátás gazdálkodási kereteiben.
    A 2006-2010. közötti időszakban elinduló és kiteljesedő reformok a közigazgatást, az egészségügyet, az oktatást, összességében az önkormányzati alrendszer minden területét érintik.
    Az önkormányzat gazdálkodási lehetőségeire, mozgásterére a tartós kiadáscsökkentést megalapozó reformok és a bevételnövelő intézkedések együttesen hatnak, összegszerűségében pontosan előre nem határozhatóak meg. A változások irányából, a helyi adottságaink számbavételét követően, körültekintő helyzetfelmérésre alapozva nagyságrendjük valószínűsíthető.

    A közszféra vonatkozásában:
    - Különféle ösztönzőkkel elindul a létszámcsökkenés (pl. közoktatásban a kötelező óraszám emelésével). Ennek fenntarthatóvá tételét részben szervezeti változások,
    - részben a teljesítménykövetelmények egyértelmű meghatározása és érvényesítése szolgálja.
    - Az önkormányzati társulások pénzügyi ösztönzésével elősegíti a kiadások növekedését korlátozó méretgazdaságossági megtakarításokat a közigazgatási, a szociális és a közoktatási intézmény fenntartási feladatok esetében.
    - A közigazgatás egészében a teljesítménykövetelmények meghatározása, mérése, bérrendszer rugalmasabbá tételére kerül sor.
    - A közszférában 2007. és 2008. években bérfejlesztésre várhatóan nem kerül sor, a keresetek növelése a 13. havi fizetés előrehozott, havi 8,3 %-os mértékű kifizetésével valósul meg.
    - A kisebb létszám és az átalakuló intézményrendszer hatására a működési kiadások jelentős csökkenése várható, amelyet országos viszonylatban a GDP jelenlegi 18,4 %-ról, 2009-re 15,2 %-ra becsülnek a szakértők.

    Az egészségügyi reform jelentős mértékben érinti önkormányzatunkat, tekintve, hogy a Kórház-Rendelőintézet nagyságrendje intézményhálózatunkban meghatározó, működési kiadásainak finanszírozatlansága miatti támogatási igénye számottevő.
    Kórházunk működési keretének átalakulása folyamatban van, önfenntartó képessége az új struktúrában is bizonytalan, jelenleg nem számítható.
    Az előző évről áthozott kintlévőségek 2007. évi finanszírozását az önkormányzat költségvetése jelentős hitelfelvétellel megoldja, de az új struktúrában kérdéses, hogy szűkíthető-e, szelektálható-e addig az ellátott feladatok skálája, ameddig azok gazdaságossága indokolja.
    A közoktatási reform a jelenlegi rendszer hatékonyabb működését célozza meg, a társulások további kialakítására ösztönöz. Szabad kapacitásaink ésszerű lekötésével az intézmény fenntartási önkormányzati támogatás jelentős mértékben csökkenthető. A bővítésnek szakmai és gazdaságossági korlátai is vannak, amelyeket az optimális döntéshozatalhoz körültekintően kell figyelembe venni.
    Az Országgyűlés által elfogadott törvények értelmében 2008-ban nem kerül sor az iparűzési adó megszüntetésére. Ez az adónem az önkormányzat stabil működését hosszútávon tervezhetővé és biztonságossá teszi.
    A képviselő-testület ciklusprogramjában kitűzött célok megvalósításának ütemét és realitását az államháztartás kiadási oldalának szűkítése határozza meg alapvetően. A 6% körüli GDP arányos kiadáscsökkenés az önkormányzati forrásszabályozáson keresztül várhatóan igényli azokat a szervezési intézkedéseket, amelyek még az alapfeladat-ellátási struktúránkat figyelembe véve meghozhatók.
    A szervezési intézkedések és a strukturális reformok az intézményrendszer jelenleginél takarékosabb működését eredményezik, de törekedni kell a szakmai feladatellátás minőségének megőrzésére. Az előttünk álló négy évben meghozatalra kerülő intézkedések hosszútávra befolyásolják működési feltételrendszerünket.
    Önkormányzatunk erős anyagi háttérbázissal rendelkezik, amely az iparűzési adó bevételben realizálódik. Kiemelten kell kezelni a tőkeerős cégek közigazgatási területünkön történő megtartását, újabb vállalkozások letelepedéséhez optimális előfeltételek megteremtését.
    A négyéves gazdasági programmal egyidőben elfogadásra kerülő vagyonhasznosítási stratégia képezi fejlesztési elképzeléseink realitásának egyik alappillérét, de a jövőbeni fejlődésünk meghatározó eleme lesz az Európai Unios pályázati források sikeres igénybevétele is.
    A működési és fejlesztési kiadásaink ésszerű arányának kialakítása fontos középtávú feladat, amely a költségvetési fegyelem megerősítését is igényli.
    Hitelállományunk volumene, struktúrája jelenleg kezelhető, de minden stratégiai döntéshozatalnál tekintettel kell lenni az eddig felhalmozott adósságszolgálati kötelezettségeinkre.

    3.) Városfejlesztés és városüzemeltetés

    Önkormányzatiság eltelt 17 évében befejeződött Mór intenzív ipari fejlesztése. A jövőbeni elképzeléseket szolgálja az új Szabályozási Terv, amely a versenyképesség fenntartását figyelembe véve a kereskedelmi és szolgáltatói fejlesztéseket helyezi előtérbe.
    A kistérségben Mór kereskedelmi központi szerepét továbbra is fent kívánjuk tartani.

    Kommunális feladatok

    Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testülete, mint a Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Vagyonkezelő és Közszolgáltató Részvénytársaság tagja a tervezett fejlesztések megvalósítását (hulladékudvar, komposztáló és átrakóállomás, új szelektív edények kihelyezése, illetve a bezárt hulladéklerakó rekultivációja) az Rt. segítségével pályázati pénzek bevonásával valósítja meg.
    A közszolgáltatás színvonalának emelése elkerülhetetlen, pl. a lakótelepeken az egy főre jutó elszállítandó hulladék mennyiségének, vagy a gyűjtési napok számának emelésével, megoldásra vár még az illegális lerakók megszüntetése a külterületeken.
    Érvényesíteni kell a DEPÓNIA Kft-vel kötött Szolgáltatói Szerződésben foglaltakat, megkövetelve a szerződés szigorú betartását, különös tekintettel a megjelölt fejlesztésekre.

    Köztemetők létesítése, bővítése, fenntartása

    A történelmi egyházakkal kötött megállapodás alapján Mór város közigazgatási területén lévő temetőket önkormányzati kezelésbe vesszük át. Közbeszerzési pályázatot írunk ki az üzemeltetésre, és gondoskodunk a szükséges fejlesztések végrehajtásáról.
    Kiemelt odafigyeléssel gondoskodunk a nemzeti emlékhelyek és a város kiemelkedő személyiségeire emlékező táblák, oszlopok és szobrok környezetének fenntartásáról.
    Temetőink, sírkertjeink rendezettségének megteremtése az alapvető cél, amelynek keretében felújítjuk a város életében jelentős, meghatározó szerepet játszott személyek síremlékeit.

    Közlekedési és vízügyi feladatok

    Biztonságos forgalom lebonyolítására alkalmas állapotban tartjuk úthálózatunkat, az önkormányzatok kezelésében levő teljes úthálózatra forgalmi rend felülvizsgálatot végeztetünk, és a szükséges változtatásokról intézkedünk.
    Lakó- és pihenőövezetek kijelölésével csökkentjük a lakóutcákban a járművek sebességét és zajterhelését. További parkolási lehetőség biztosítását tervezzük a városközpontban, a Kapucinus téren, a közintézmények közvetlen környezetében, illetve a fő közlekedési útvonalak mentén.
    Folytatjuk pályázati források bevonásával az úthálózat megerősítését.
    Az intenzív beépítésű lakóterületeken a makadám utakat portalanítjuk.
    Kiemelt feladat a település közúti teherforgalmának a 81. számú főúton történő átvezetése, csökkentve a város környezeti terhelését.
    Az elkövetkezendő években a 81. számú főút és Deák F. utca felüljárójának elbontásával, és új körforgalmú csomópont kiépítésével, a helyi gyalogos közlekedés megoldásával a kamionforgalom kizárása megtörténik a helyi utakról. Az országos közúthálózat fejlesztési programja a 81-es számú főutat 2013-ig nem tartalmazza, de intenzív lobby-tevékenységgel próbálunk ezen a helyzeten változtatni.
    Minden utcában legalább az egyik oldalon megépítjük, vagy korszerűsítjük a gyalogjárdákat.
    A parkolóhely-megváltás összegét parkolók építésére fordítjuk, és a növekvő gépkocsi számmal arányos parkolóhelyek építését végezzük el.
    Korszerűsítjük, biztonságosabbá tesszük a 81. számú főút – Nemes utca – ÉNy-i iparterület csomópontját.

    Helyi vízgazdálkodás (települési vízellátás, csatornázás, vízrendezés és vízkár-elhárítás)

    Befejezzük a város szennyvíz-csatorna építését, a megépülő hálózatra segítjük és szorgalmazzuk a rákötéseket.
    Folytatjuk a városi főgyűjtő vízfolyások felújítását, ezzel biztosítjuk a kapcsolódó területek vízrendezési lehetőségeit.
    A belterületi vízrendezés tanulmányterve és elvi vízjogi engedélye alapján újabb kiviteli terveket készíttetünk el – ha lehetséges – pályázati pénzek segítségével folytatjuk a vízelvezető árkok és műtárgyak kiépítését.

    Helyi tömegközlekedés


    Európai Uniós pályázati forrás segítségével korszerű autóbusz-pályaudvart építünk körforgalmi csomóponttal együtt és ehhez igazítjuk a helyi autóbusz-közlekedés új hálózati rendszerét.
    Az ALBA-VOLÁN Zrt.-vel együtt javítjuk a helyi közlekedési feltételeket, autóbuszöblöket és várókat építünk.

    Területfejlesztés, a környezet- és természetvédelem feladatai

    A város fejlődéséhez mindenképpen szükség van a jelenlegi lakóterületek bővítésére. A rendezési terv meghatározza azokat a területeket, ahol egyrészt tömbfeltárással másrészt belterületbe vonással a jelentkező magánlakás építési igények támogatására új építési területek jöhetnek létre. Ezek kialakítását, az előközművesítést és a belterületbe vonást az önkormányzat támogatja.
    A város térségi és kistérségi ellátó képességének növelése érdekében szükséges a szolgáltató létesítmények körének és kapacitásának növelése. A rendezési terv a várható nagyobb közönség- és áruforgalom miatt erre a célra elsősorban a 81-es főközlekedési út környezetét jelölte ki. A megnövekedő alap- és középszintű ellátási képességre racionálisan rászervezhető a létesítményi sáv mögötti lakóterületek fejlesztése. Az önkormányzat támogatja és segíti ezen területrészek rendezési terv szerinti hasznosítását.
    Az új Szabályozási Terv biztosítja a kis- és középvállalkozások megtelepedéséhez szükséges területeket. A lakóterület és a gazdasági funkciók biztosításához jól illeszkednek a rekreációs területek.
    Feltétlenül szükséges a város természeti és topográfiai adottságainak, lehetőségeinek kihasználása. A Wekerle Sándor Szabadidőközpont környezetében kialakult pihenési, sportolási és rekreációs területet fejleszteni kell és az erre igen racionálisan rászervezhető idegenforgalmi kiszolgáló létesítmények létrehozásával elősegítjük a turizmus növekedését.
    Meg kell őrizni a város borászattal kapcsolatos hagyományait. A történelmi szőlőskertek, termőterületek megtartását, művelését az elhanyagolt szőlők újratelepítését támogatni, ösztönözni kell.
    Az idegenforgalmi és borászati fejlesztések összeegyeztethető céljainak közös elemeként támogatni kell a településeket összekötő bor-út rendezési terv szerinti megépülését.
    Ki kell használni a város gazdasági és környezeti adottságaiból adódó egyre nagyobb befektetői érdeklődést. A vállalkozások gazdasági potenciáljának emeléséhez jelentősen hozzájárulna a két ipari terület „ipari-park” minősítésének megszerzése. A minősítés megszerzéséhez szükséges támogatást meg kell adni.
    A helyi kis és középvállalkozások további fejlődését támogatni kell. A fejlesztési és rendezési tervben biztosítottak a területi és szabályozási feltételek.
    A város közlekedési struktúrájának átalakítása a megnövekedett átmenő forgalom miatt időszerűvé vált. A rendezési terv meghatározza a szükséges átminősítéseket és a várost elkerülő tehermentesítő út nyomvonalát. Minden eszközzel támogatni kell a szükséges tehermentesítő út és az ezzel összekapcsolódó csomóponti átépítéseket.
    A kistérségi, térségi kapcsolatok erősítésének fontos eleme a helyi és helyközi közlekedési hálózat bővítése és korszerűsítése. Ennek fontos eleme az új buszpályaudvar megépítése, melyet minden eszközzel támogatni kell.
    A közterületek fenntartásában érvényesíteni kell a rendszeresség, gondoskodás és takarékoskodás elvét.
    A téli hó eltakarítás és síkosság mentesítés terén csökkentjük a kiszórt só mennyiségét, a belváros új térköves járdáin meg is szüntetjük, és csak érdesítő anyagot használunk. Környezeti terhelés csökkentésével a kiültetett növények, és a megőrzésre érdemes sorfáink hosszabb élettartamát garantáljuk.
    Minden városrészben az előírásoknak megfelelően felújítjuk és átalakítjuk a játszótereket.
    Több parkot, virágágyat és zöldterületet alakítunk ki. Virágos város programot hirdetünk a közterületek szépítésére, ehhez kedvezményes virág vásárlási lehetőséget biztosítunk.
    Utca fásítási programot, „egy család egy fa” akciót hirdetünk, a lakosság bevonásával szervezzük meg a növények kiültetését és gondozását.
    Uniós forrásokra pályázunk, és segítségével újítjuk fel a központi parkot.
    Támogatjuk a magántőke-befektetéssel épülő nyugdíjas otthon építését.
    Megteremtjük a feltételeit a bioenergia és szélenergia hasznosításának.
    Energetikai fejlesztésekkel biztosítjuk a távhőszolgáltatás gazdaságosságát, az egyre növekvő fűtési költségek megfizethetősége érdekében.
    Önkormányzati tulajdonú mezőgazdasági földterületeket értékesítjük a helyi gazdáknak.

    Az épített és természeti környezet védelme (levegőtisztaság védelem)

    Megalkotjuk a település környezetvédelmi rendeletét, melyben külön foglalkozunk a zajvédelemmel.
    Veszélyes hulladékok kezelése és ártalmatlanítása, élő vizek védelme, helyi jelentőségű természeti értékek védelme
    Szorgalmazzuk a hulladékgyűjtő udvar létrehozását, szelektív gyűjtőszigetek kihelyezését, és a komposztáló és átrakóállomás megvalósítását.
    A Vajal-forrás és a Móri árok környékét a természetvédelmi értékek figyelembe vételével védelem alá helyezzük.

    Helyi tűzvédelem (tűzoltás, műszaki mentés)

    Továbbra is segítjük, és az éves költségvetés lehetőségeinek függvényében támogatjuk a Móri Önkéntes Tűzoltóság mentő tűzvédelmi feladatainak ellátását, elsősorban fejlesztések területén, a szükséges pályázati önrészek előteremtésével.

    Közbiztonság helyi feladatai


    A vagyon elleni bűncselekmények, a betöréses lopások visszaszorítása és megelőzése érdekében kiépítjük és működtetjük a térfigyelő rendszert, megfelelő tapasztalatok birtokában tovább bővítjük. A közbiztonság fokozása érdekében megteremtjük „A lakók egymás házát őrzik” programot.

    Közvilágítás


    A Velegi úti É-i és D-i iparterületen kiépítjük, az ÉNy-i iparterületen bővítjük a közvilágítást. A városképi szempontból jelentősebb köztéri szobrok, és épülethomlokzatok megvilágításáról gondoskodunk. A meglévő belső hálózat fejlesztése keretében lámpahely-bővítéseket hajtunk végre.

    Lakás- és helyiséggazdálkodás

    Ösztönözzük a panelprogram folytatását a város egyharmados költségvállalásával.
    Értékesítjük a bérlőknek az önkormányzati tulajdonú garázsokat.
    Telek-kialakítással és bérlakás-építéssel segítjük a fiatalok otthonteremtését – ezzel erősítjük városunk népességmegtartó képességét.
    Vállalkozói tőke bevonásával elindítjuk a Bartók B. utca melletti területek építési területekké történő kialakítását.
    Területet biztosítunk a magántőke által finanszírozott bérlakás-építéshez.
    A város tulajdonában lévő üzletek értékesítéséből befolyt összeget az önkormányzat fejlesztési célokra és ezek megvalósítását szolgáló pályázati önerő biztosítására használja fel.
    Az értékes polgári házak megmentését, tulajdonhoz juttatással, felújítási kötelezettség mellett oldjuk meg.
    A belváros tereinek, épületeinek felújításával egyidőben a Pince-soron és kiemelten a helyi védelem alatt lévő utcák műemléki épületeinek, illetve helyi védettség alatt lévő épületeknek, pincéknek felújítását is szorgalmazzuk, és anyagilag támogatjuk. Pályázati úton forrás biztosításával segítjük az építészeti emlékek megőrzését.

    Kiemelt fejlesztések

    Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testülete által elhatározott kétéves fejlesztési tervet az időközben hozott módosításokkal befejezzük.
    Városközpont közterületeit és épületeit, a városháza mögötti terület rehabilitációs tervének elkészítése után a Láncos-kastéllyal együtt felújítjuk. A kereskedelmi, szolgáltató funkciójú épületek megvalósítására programot készítünk, és a piac területének rendezésével összekötve uniós pályázat segítségével új kereskedelmi központot alakítunk ki.
    Vértes utcában támogatjuk az ivókút kialakítását, környezetének kialakításához és parkosításához a móri vállalkozókkal közösen segítséget nyújtunk. Minden évben megvalósítunk egy jelentős köztéri fejlesztést, amelyhez lakossági és vállalkozói segítséget veszünk igénybe.
    Az ipari park továbbfejlesztését a Székesfehérvár-Mór-Tatabánya ipari fejlesztési együttműködési tengely létrehozásával folytatjuk a Közép-Dunántúli Régión belül.
    A meglévő iparterületeken kielégítjük az infrastrukturális igényeket, az utak felújításával és a közművek fejlesztésével segítjük a vállalkozások versenyképességének megőrzését.
    Mór és Csókakő közötti bor-út kiépítését előkészítjük, hozzá a pályázati önerőt és a szükséges terveket biztosítjuk.
    Programot készítünk a városi és a regionális kistérségi kerékpárút-hálózat fejlesztésére.

    4.) Egészségügyi alap- és szakellátás

    A 49/2004. (V.21.) ESzCsM rendeletnek megfelelően a területi védőnői ellátással összefüggő tanácsadó alapfelszereltsége Védőnői Szolgálatunkon megfelelően biztosított, így az eszközök elhasználódásának folyamatos cseréjével kell a szinten tartást biztosítani. A Védőnői Szolgálat és az Iskola-egészségügyi Szolgálat a Városi Bölcsőde épületében van elhelyezve, melynek felújításával az egészségügyi alapellátás e területének az épületgondja megoldottá válik.
    Az iskola-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997.(IX.31.) NM rendelet határozza meg az iskolaorvosi rendelő minimális alapfelszereltségét, mely alapján megállapítható, hogy a feltételek biztosítottak, de az elhasználódott eszközök cseréjét itt is biztosítani szükséges.
    Jelentős pénzügyi forrás biztosítása szükséges a háziorvosi, házi gyermekorvosi alapellátás 60/2003. (X.20.) ESzCsM rendeletben meghatározott szakmai minimum feltételnek megfelelő körülmények megvalósításához. 2005.január hónapban elkészült Mór Város Egészségügyi Alapellátását Biztosító Egészségügyi Centrum megvalósíthatósági tanulmányterve, mely megvalósítása esetén teljesíthetők a jogszabályi előírásoknak megfelelő szakmai feltételek biztosítása. A rendelők épületének korszerűsítése pályázati forrás bevonásával valósítható meg.
    Önkormányzatunk által fenntartott Kórház-Rendelőintézet egyre nehezebb anyagi helyzetbe kerül, így azonnali intézkedésekre van szükség. Ki kell dolgozni a fenntartható működés gazdasági feltételeit. Létre kell hozni a sürgősségi ellátás feltételrendszerét. A kórházi aktív ágyszámok ismeretében megteremtjük a székesfehérvári kiemelt súlyponti kórházzal és a kisbéri Batthyány Kázmér Kórházzal a szakmai együttműködés feltételeit.

    5.) Alapfokú nevelés-oktatás

    Fontos feladat az önkormányzat által elfogadott intézményhálózat-fejlesztési terv célkitűzéseinek továbbvitele a kistérségi fejlesztési terven keresztül, valamint a jelenlegi nevelési és oktatási intézményhálózat további fenntartása, működtetése, illetve közoktatási intézményfenntartó társulás kibővítése. Pályázati forrásból valósuljon meg a Petőfi Sándor Általános Iskola alsós épületének kiváltása.
    A Mór-Nagyveleg-Söréd települések együttműködésével létrehozott Móri Közoktatási Intézményfenntartó Társulás – a 2007/2008-as tanévtől 2-3 településsel történő bővülése várható.
    Alapvető cél a nevelés-oktatás színvonalának megőrzése, az esélyegyenlőség biztosítása, valamint az, hogy a tehetség, a szorgalom és a tudás legyen a diákok érvényesülésének alapja.
    A nevelés-oktatás kiemelt területe a német nemzetiségi nyelvoktatás, valamint a nevelési-oktatási intézmények nevelési-pedagógiai programjaikban meghatározott intézményi képzési kínálat.
    A városi művészeti oktatás képzési irányai új művészeti ágakkal, azon belül új szakok indításával bővül.
    Továbbra is szükséges biztosítani az intézményi étkezés jó minőségét.
    A 2007.évben elindított „egy intézmény teljes felújítási program” a hosszú távú tervezés fontos eleme.
    Támogatni kell a középfokú oktatásban a gazdaság igényeihez igazodó képzéseket.
    A jó színvonalon működő intézményhálózat – bölcsődei, óvodai, iskolai, egészségügyi-, szociális alapellátási, közművelődési - értékeit meg kell őrizni.

    6.) Közművelődési terület

    Városunk zenei-, tánc-, és képzőművészeti élete kimagasló. Azok a városok lehetnek hosszú távon sikeresek, amelyek saját önazonosságukat és saját kulturális örökségüket megőrizték és meg is erősítették. Mór város ékköve német nemzetiségi kultúrája.
    Európai Uniós forrás segítségével meg kell teremteni a nemzetiségi kultúra otthonát, a Nemzetiségi Kultúra Házát.
    Városunk képzőművészei otthonra találnak a Művészetek Házában, a mozi épületének – pályázat útján történő - felújításával.
    Támogatni szükséges a fiatalok helyi kultúrált szórakozóhelyeinek létrehozását.
    Létre kell hozni olyan közösségi helyiségeket, tereket ahol a városrészek polgárai találkozhatnak.

    7.) Civil szervezetek

    Civil szervezeteink tenni akarását, ötletgazdagságát kamatoztatni kell a város fejlődése érdekében. Szerepük a közösség-teremtésben, szociális és kulturális területen nélkülözhetetlen.
    Civil Ház létrehozása és működtetése fontos feladat, valamint a fiatalok számára kulturált szórakozóhely (ifjúsági pinceklub) kialakításának segítése szükséges.
    Elkülönített pályázati alap létrehozásával segíteni kell a valós teljesítményen alapuló programokat.
    Hosszú távú szerződés kötése a város ellátásában feladatokat vállaló szervezetekkel.
    Önkormányzati döntések előtt - a civil szervezeteket érintő kérdésekben – szükséges az előzetes civil szervezeti egyeztetés.
    Kiemelten kezelendő terület a német nemzetiségi hagyományokat ápoló civil szerveződések támogatása.

    8.) Sport, egészségmegőrzés

    A sportolók számíthatnak a város támogatására, amelynek mértéke a lehetőségekhez képest évente növekedjen.
    A tömegsport és a versenysport támogatására hosszú távú program kidolgozása szükséges a sport egyesületekkel és az iskolákkal közösen.
    A versenysport alapja az utánpótlás nevelés.
    Terveink közt szerepel – pályázati lehetőségek kihasználásával – egy új füves vagy műfüves focipálya építése világítással ellátva.
    A teremsport ágakat kedvezményes létesítmény használattal kell segíteni.
    Fontos megteremteni az alapjait egy tömegsport bázisnak, ahol mindenki mozoghat az egészségének megőrzése érdekében.
    A Labdarúgó EB 2012 sikeres pályázatát követően Mór a székesfehérvári edzésközpont egyik helyszíneként aktív közreműködést vállal és az edzéseknek, felkészüléseknek helyszínt biztosít a Wekerle Sándor Szabadidőközpontban.

    9.) Turizmus, nemzetközi kapcsolatok

    Városunk földrajzi és természeti adottságai kiválóak ahhoz, hogy a további városiasodás fő hajtóereje a turizmus legyen.
    A Móri Bornapok és a hozzá kapcsolódó művészeti fesztiválok szervezését új alapokra helyezzük, melyben kiemelt szerepet kapnak a helyi civil szervezetek.
    Támogatni szükséges a sport és a konferencia turizmus fejlesztését.
    Fejlesztési támogatás biztosítása célszerű a többnapos turisztikai rendezvények szervezőinek.
    Hagyományőrző nemzetiségi gasztronómiai napok szervezésének támogatása.
    A természetjáró turizmus érdekében ösztönözni kell a természetvédelmi területek kialakítását.
    Turisztikai kiadványokkal segíteni kell a borturizmust és a helyi turizmust.
    Utazási iroda létrehozásának támogatása, amely a helyi és környékbeli turisztikai programok szervezésével foglalkozik.
    Testvérvárosi kapcsolataink fejlesztése, a kapcsolattartás, együttműködés erősítése. Új testvérvárosi kapcsolat létesítése egy németországi Baden-Würthenberg tartománybéli várossal, és egy erdélyi várossal.

    10.) Gyermekvédelmi és szociális ellátások

    Az önkormányzat a továbbiakban is fokozott figyelmet fordít az ügyfelek előzékeny, udvarias, kultúrált kiszolgálására, az ügyek határidőn belüli elintézésére.
    A dolgozók munkakörükhöz szükséges képesítéssel rendelkeznek, azonban a színvonalas és hatékony munkavégzéshez elengedhetetlen a folyamatos önképzés és a hatályos jogszabályok pontos ismerete.
    Az okmányiroda épületét riasztó berendezéssel kell ellátni, ezt 2007. évben indokolt megvalósítani, amelyhez a fedezet rendelkezésre áll.
    Az önkormányzat a szociális törvényben szabályozott pénzbeli, természetbeni juttatásokat helyi rendeletében szabályozott feltételeknek megfelelően köteles biztosítani.
    Ehhez az önkormányzat az állami költségvetésből normatívát kap, mely részben fedezi a kiadásokat.
    Egyes szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátásokat:
    - időskorúak járadéka
    - rendszeres szociális segély
    - normatív lakásfenntartási támogatás
    - alanyi jogú ápolási díj
    - fokozott ápolási díj
    az állam kiemelten kezel, ugyanis ezen támogatások 90%-át utólag az önkormányzat minden hónapban visszaigényelheti.
    Az önkormányzat olyan pénzbeli, természetbeni szociális ellátást, amely nem törvényi kötelezettsége – az adósságkezelési szolgáltatás kivételével – nem folyósít.
    Az adósságkezelési szolgáltatást 2007. évtől nyújt az önkormányzat a közüzemi díj hátralékos rászoruló személyek részére.
    A szolgáltatást, annak ellenére, hogy nem kötelező feladat, a továbbiakban is biztosítani szeretnénk.
    Az önkormányzat kiemelt figyelmet fordít a fiatalok otthonteremtéséhez. Ennek érdekében kamatmentes kölcsönt biztosít az első lakás megszerzéséhez.
    Erre biztosított fedezet összegét az elkövetkező években szeretnénk jelentősen megnövelni.
    Azok részére, akik önerőből nem tudják lakásgondjukat megoldani, szociális rászorultság alapján az önkormányzat határozott időre bérlakást biztosíthat.
    Sajnos azonban a várakozási idő több év is lehet.
    Jelenleg 75 fő kérelmezőt tartunk nyilván.
    Önkormányzati bérlakások építése feltétlenül indokolt lenne, pályázati lehetőségek figyelembe vételével. (Romatelepek felszámolása Árki pusztán)
    Az állampolgárok szociális biztonságának védelme érdekében a pénzbeli, természetbeni juttatásokra, és az ehhez szükséges fedezet biztosítására szükség van, ezt évente a költségvetésben biztosítani kell.
    A szociális törvényben szabályozott az önkormányzat számára kötelező szociális alapszolgáltatásokat a Szociális Alapszolgáltatási Központon keresztül biztosítja az önkormányzat, mely 2006. január 1. napjától Mikrokörzeti Szociális Intézményi Társulás keretében működik Csákberény, Fehérvárcsurgó, Pusztavám községekkel együtt.
    A jelenleg még nem biztosított szociális alapszolgáltatások közül a támogató szolgáltatás bevezetéséről már döntött az önkormányzat 26/2007. (I.31.) Kt. határozatával. A támogató szolgáltatást a szociális törvény 120. §-a alapján egyházi vagy nem állami fenntartóval kötött ellátási szerződés útján kívánja biztosítani, a költségvetési törvényben meghatározott állami normatíváért.
    Ezzel kapcsolatos közbeszerzési eljárás előkészületei folyamatban vannak.
    A közösségi ellátások biztosítását, mely a pszichiátriai, illetve szenvedélybetegek részére nyújtott közösségi alapellátás állami normatíva biztosításával a Szociális Alapszolgáltatási Központ 2006. évben már jelezte az önkormányzat felé.
    Előzetes számítások alapján ennek megvalósításához jelenleg az állami normatíva nem elégséges, önkormányzati támogatást is igényel.
    A szolgáltatás szintén biztosítható ellátási szerződés útján, vagy kistérségi társulás keretén belül, illetve a képviselő-testület döntésétől függően a Szociális Alapszolgáltatási Központ intézményén keresztül. Ennek vizsgálatára a 44/2007. (II.14.) Kt. határozat 1. pontja értelmében 2007.07.31. napjáig sor kerül.
    A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás beindításával kapcsolatban az iroda felvette a kapcsolatot egy alapítvánnyal, mely Székesfehérvár területén végzi a szolgáltatást. Tájékoztatásuk szerint a rendszert Fejér megye területén bárhol kiépítik, igény szerint. A feladatok végzéséhez normatív állami támogatás igényelhető, ezért az sem az önkormányzatnak, sem a gondozottaknak nem kerül költségbe.
    Az alapítvány már 10 igénylő esetén elindítja a szolgáltatást.
    Az igények felmérése a házi szociális gondozók közreműködésével folyamatban van.
    A szociális törvény 86. § (1) bekezdés c. pontja alapján az önkormányzatnak biztosítani kell az idősek átmeneti elhelyezését 2008. december 31. napjáig.
    Ennek megvalósítását – figyelemmel az önkormányzat gazdasági helyzetére – nem saját intézményként, hanem társulás, ellátási szerződés vagy egyéb szervezet útján indokolt megvalósítani.
    A 2007. évi költségvetési rendelet 25. § c., pontja értelmében 2007. május hónapban a Szociális Alapszolgáltatási Központ kedvezőbb finanszírozási lehetőségeinek vizsgálatát el kell végezni, majd ezt követően a Képviselő-testület elé terjeszteni.


    Lamberg-kastély programjai






  • Móri Észak-nyugati ipari terület
  • Építéshatósági ügyintéző
  •  
    Szerkesztői belépésBorvidék portálImpresszum Linkek
    kepeslap Start Page Oklevél Facebook Magyar english deutsch mikro admin galeria polgarmester