Mór Város Önkormányzatának 8/2006. (II.20.) Ök. rendelete a 2006. évi gazdasági programjáról és költségvetéséről
Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 91. § (1) bekezdése alapján a 2006. évi költségvetésről az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a Képviselő-testületre és annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.
2. § (1) Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 67. § (3) bekezdés alapján a címrendet a (2)-(4) bekezdés állapítja meg.
(2) Az önállóan és a részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervként működő intézmények – külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását az 1-2. sz. mellékletek tartalmazzák.
(3) A Polgármesteri Hivatal igazgatási kiadása, a Móri Cigány Kisebbségi Önkormányzat és a Móri Német Kisebbségi Önkormányzat önálló címet alkotnak. Ezek felsorolását az 1-2. sz. mellékletek tartalmazzák.
(4) A polgármesteri hivatal költségvetésében szereplő – nem intézményi kiadások – önkormányzati feladatok szakfeladatonként a 2. sz. melléklet szerinti felsorolásban – külön-külön címet alkotnak.
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. § (1) A képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal, az intézmények, a Móri Cigány Kisebbségi Önkormányzat és a Móri Német Kisebbségi Önkormányzat együttes 2006. évi költségvetésének
bevételi és kiadási főösszegét 4.122.751 eFt-ban
ezen belül:
- a felhalmozási célú bevételt 92.617 eFt-ban
- a felhalmozási célú kiadást 516.055 eFt-ban
ebből:
= a beruházások összegét 441.656 eFt-ban
= a felújítások összegét 28.956 eFt-ban
= fejlesztési célú pénzeszközátadások 3.620 eFt-ban
= fejlesztési céltartalékot 41.823 eFt-ban
- a működési célú bevételt 3.400.940 eFt-ban
- a működési célú kiadásokat 3.606.696 eFt-ban
ebből:
= a személyi jellegű kiadásokat 1.636.979 eFt-ban
= a munkaadókat terhelő járulékokat 507.083 eFt-ban
= a dologi jellegű kiadásokat 1.070.490 eFt-ban
= az ellátottak pénzbeni juttatásait 7.471 eFt-ban
= a speciális célú támogatásokat (segély) 86.520 eFt-ban
= működési célú pénzeszközátadásokat 96.883 eFt-ban
= hiteltörlesztést 98.494 eFt-ban
= működési céltartalékot 92.776 eFt-ban
= általános tartalékát 10.000 eFt-ban
(2) Az önkormányzat költségvetési mérlegét a 3. sz. melléklet tartalmazza.
(3) A Móri Cigány Kisebbségi Önkormányzat és a Móri Német Kisebbségi Önkormányzat mérlegét a 4. és 5. sz. melléklet tartalmazza.
(4) A képviselő-testület a költségvetés 629.194 eFt forráshiányából
- 208.516 eFt finanszírozását folyószámla hitel
- 420.678 eFt finanszírozását fejlesztési hitel
igénybevételével biztosítja.
(5) A folyószámlahitel keret-szerződés megkötésére 208.516 eFt erejéig a polgármesternek felhatalmazást ad.
(6) A képviselő-testület egyben kötelezettséget vállal arra, hogy a folyószámlahitel futamideje alatt - a hitelszerződés aláírását követő egy évig – az önkormányzat költségvetésében a felvett hitelt és járulékait betervezi és jóváhagyja, továbbá a hitelt legkésőbb a lejáratkor visszafizeti.
(7) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az iparűzési adóbevétel időbeni teljesülése miatt, a fizetőképesség fenntartása érdekében a folyószámla hitelkeret-szerződésben foglalt összeg mellett további 170.000 eFt összegű likvid hitelre szerződést kössön 2006. december 27-i visszafizetéssel, amelyre a képviselő-testület kötelezettséget vállal.
(8) A képviselő-testület egyben kötelezettséget vállal arra, hogy az önkormányzat költségvetésében a felvett fejlesztési hitelek törlesztőrészleteit és járulékait betervezi, illetve jóváhagyja, továbbá a hitelt legkésőbb a lejáratkor visszafizeti.
(9) A képviselő-testület kötelezi magát arra, hogy a 2005. évi eredeti költségvetésben tervezetten felül és 2006. évben további fejlesztési célokat nem határoz (kivétel a panelprogram támogatása, tekintettel annak rendkívüli prioritására) meg a költségvetésében. Továbbá a következő évek működési kiadásaiban jelentkező fejlesztési hitel tőke és kamattörlesztési kiadásainak erejéig a vagyonhasznosítási bevételeket visszaforgatja a működési kiadásokban jelentkező, hitelfelvételt indukáló terhei csökkentésére.
Az önkormányzat bevételei
4. § (1) A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg forrásonkénti és címenkénti bontását az 1. sz. melléklet tartalmazza.
(2) A Móri Cigány Kisebbségi Önkormányzat és a Móri Német Kisebbségi Önkormányzat bevételei azok határozatai alapján a 4. és 5. sz. mellékletekben foglaltak szerint épültek be a költségvetésbe.
Az önkormányzat kiadásai
5. § (1) A képviselő-testület a 2006. évi költségvetés önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervenkénti (címenkénti) kiadási – és ezen belül kiemelt – előirányzatait, a 2. sz. melléklet szerint állapítja meg.
(2) A képviselő-testület a polgármesteri hivatal költségvetésében szereplő működési jellegű feladatok kiadásait – ezen belül kiemelt előirányzatait – címenként a 2. sz. melléklet szerint állapítja meg.
(3) A képviselő-testület a felújítási és beruházási előirányzatokat, és a fejlesztési célú pénzeszközátadásokat célonként (feladatonként) a 2. sz. melléklet szerinti címenként elkülönítve állapítja meg, amelyet önkormányzati szinten a 7. sz. melléklet összesít.
(4) A Móri Cigány Kisebbségi Önkormányzat és a Móri Német Kisebbségi Önkormányzat kiadásai, azok határozatai alapján a 2. sz. mellékletben foglaltak szerint épültek be az önkormányzat költségvetésébe.
Általános, céltartalék és államháztartási tartalék
6. § A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 10.000 eFt összegben hagyja jóvá.
7. § A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát 122.484 eFt összegben az államháztartási tartalékát 12.114.811 eFt összegben a 6. sz. mellékletben felsorolt célokra állapítja meg.
Több éves kihatással járó feladatok
8. § (1) A képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatainak előirányzatait éves bontásban és szöveges indoklással a 10. sz. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
(2) A későbbi évekre jóváhagyott (1) bekezdés szerinti előirányzatokon belül a polgármester kötelezettséget vállalhat.
(3) Mór Városi Önkormányzat által felvett hitelállományt lejárat, hitelezők és eszközök szerinti bontásban a 12. sz. melléklet tartalmazza.
Közvetett támogatások
9. § A képviselő-testület a 2006. évi várható közvetett támogatásokat (adókedvezmények, adóelengedések), azok jellege, mértéke, összege, illetőleg kedvezményezettje szerinti részletezettséggel a 13. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
Létszámkeret
10. § Az önkormányzat költségvetési szerveinek éves létszámkeretét önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervenként a 8. sz. melléklet szerint állapítja meg.
A 2006. évi költségvetés végrehajtásának szabályai.
11. § A képviselő-testület – hatáskörét átruházva – felhatalmazza a polgármestert
a.) a működőképességet akadályozó körülmények elhárításához az általános tartalék maximum 3.000 eFt összegéig való rendelkezésre,
b.) a költségvetésben jóváhagyott célonkénti, feladatonkénti beruházási, felújítási, kiadási előirányzatokat meghaladó kötelezettségvállalásra oly módon, hogy többletkiadás kizárólag egyéb kiemelt kiadási előirányzat egyidejű csökkentésével vagy bevételi előirányzat növelésével történhet és az a költségvetés egészére nézve többletkiadással, bevételi lemaradással vagy feladatelmaradással nem járhat.
c.) a Polgármesteri Hivatal szakfeladatain belül biztosított dologi kiadási előirányzatok terhére olyan vállalkozói szerződés, megrendelés aláírására, amely a számviteli törvény előírásait figyelembe véve felújításnak, beruházásnak minősül.
d.) a Polgármesteri Hivatal szakfeladatai között kiemelt kiadási előirányzatok átcsoportosítására oly módon, hogy a kiemelt kiadási előirányzatok jóváhagyott főösszege nem változhat.
e.) az intézményvezetők kérelme alapján a kiemelt előirányzataik közötti átcsoportosításra.
12. § (1) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a féléves, illetve az éves beszámoló készítését megelőzően tájékoztatni kell a képviselő-testületet és a költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg köteles javaslatot tenni.
(2) A 11-12. § alapján átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években többletkiadással nem járhatnak.
13. § Felhatalmazást kapnak a költségvetési szervek vezetői arra, hogy – az SZJA törvény szerinti – adómentes juttatásként adható üdülési hozzájárulás, iskolakezdési támogatás és munkáltatói lakáscélú támogatás jogcímen is felhasználhassák a jutalmazásra fordítható előirányzatot, amely célból eszközölt összkiadás legfeljebb a jutalom- és ahhoz kapcsolódó munkaadókat terhelő járulék előirányzat mértékéig terjedhet.
14. § (1) A képviselő-testület a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992.évi XXXIII. tv. hatálya alá tartozó munkavállalók részére 2006. április 1-től 3%-os, alapilletmény növelést biztosít.
(2) A képviselő-testület az (1) bekezdés hatálya alá tartozók részére az államháztartásról szóló 1992.évi XXXVIII. tv. 93/A §-a, és a Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. tv. 60. §. (2) bekezdése alapján a keresetbe tartozó juttatások 2005. évi bázis előirányzata 2%-ának megfelelő kereset-kiegészítést biztosít.
15. § (1) A képviselő-testület a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény hatálya alá tartozó munkavállalók részére 2006. április 1-től az illetményalap változásából eredő 5,14%-os bérfejlesztést biztosítja.
(2) Az anyakönyvvezetők részére a költségvetés a kötelező ruházati költségtérítésen kívül az illetményalapnak megfelelő egyhavi külön juttatást biztosít.
16. § A képviselő-testület – az erre vonatkozó megállapodás alapján – a város területén működő sportszakosztályok számára az általános iskolai oktatást folytató önkormányzati intézmények tornatermeinek használatát összesen évi 200 óra időtartamra díjmentesen 2006. évben is biztosítja.
17. § (1) Az önkormányzat költségvetési szerve a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét a képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával a tényleges többletnek megfelelő összegű saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használhatja fel az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII.30.) Korm. rend. 57. § (1)-(3) bekezdésében szabályozott módon.
(2) A bevételi többlet (1) bekezdésben engedélyezett felhasználása érdekében az önkormányzat önállóan gazdálkodó költségvetési szerve – a jogszabályban előírt korlátozásokra figyelemmel – a költségvetési rendeletben meghatározott kiemelt, és ezen belüli részelőirányzatait saját hatáskörben módosíthatja, a személyi juttatásokat év közben megváltoztathatja.
(3) Az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat változtatásáról a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. A képviselő-testület a féléves beszámolóhoz kapcsolódóan, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja emiatt költségvetési rendeletét.
18. § A képviselő-testület magára nézve kötelezőnek elfogadja, hogy költségvetési fedezetet igénylő, határozati szintű döntéseit kizárólag a forrás megjelölésével hozza meg és a forrást igénylő javaslatok kizárólag a pénzügyi bizottság előzetes véleményével terjeszthetők a képviselő-testület elé.
19. § A képviselő-testület az önkormányzat likviditásának javítása érdekében a beruházási, felújítási feladatellátás vállalkozási szerződésbe foglalt fizetési határidejét 30 banki napban határozza meg, részszámla benyújtását kizárólag 50 millió Ft feletti szerződéses ellenérték esetében lehetővé téve.
20. § (1) Az önkormányzat által támogatott szervezetek, illetve magánszemélyek a részükre céljelleggel – nem szociális ellátásként – juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról a támogatást követő év január 31-ig kötelesek elszámolni az önkormányzat felé.
(2) Amennyiben a finanszírozott vagy támogatott szervezet, illetve magánszemély az előírt számadási kötelezettségnek határidőben nem tesz eleget, e kötelezettségének teljesítéséig a további finanszírozást, támogatást fel kell függeszteni.
(3) Az (1) bekezdésében foglalt 200 eFt-ot meghaladó nem normatív, céljellegű fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatokat helyben szokásos módon közzé kell tenni, legkésőbb a döntés meghozatalát követő hatvanadik napig.
21. § Az önállóan gazdálkodó intézmények nettósított működési költségvetési támogatását a képviselő-testület 1/12 havi ütemezésben, a beruházások és felújítások vonatkozásában a szállítói kifizetések határidejéhez kapcsolódóan biztosítja.
22. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
23. § Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítéséről az előirányzat felhasználási ütemtervet a 2006. március havi ülésén fogadja el a képviselő-testület.
24. § Az önkormányzat a költségvetési évet követő két év várható előirányzatait, valamint a költségvetési év folyamatait és áthúzódó hatásait – a gazdasági előrejelzéseket figyelembe véve – a 9. sz. melléklet szerint állapítja meg.
Költségvetést érintő egyéb rendelkezések
25. § A képviselő-testület a szennyvízhálózat bérleti díjbevételét fejlesztési céltartalékra elkülöníti, azt kizárólag a szennyvízhálózat beruházási, felújítási kiadásaira használja fel.
26. § (1) A költségvetésben az egyéb szervezetek és a sportcélú szervezetek támogatására elkülönített keretösszeg a támogatási elvek elfogadását követően kerülhet felosztásra. Ezen időpontig a fenti célra kiutalás nem teljesíthető.
(2) Az önkormányzat az úszásoktatásban részesülő általános iskolások úszásoktatásához ad támogatást, az iskolák által ehhez igénybe vett tanulói uszodajegyek árának 50 %-áig terjedően.
27. § A képviselő-testület az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. tv. 116. § (4)-(8) pontjaira tekintettel:
(1) - a zárszámadáskor tájékoztató jelleggel bemutatandó vagyonkimutatás tartalmát a 14. sz. mellékletben foglaltak szerint határozza meg.
(2) - a költségvetés előterjesztésekor/zárszámadáskor – tájékoztató jelleggel bemutatandó hitelállományt lejárat, eszközök és hitelezők szerinti bontásban a 15. sz. melléklet szerinti tartalommal határozza meg.
28. § A képviselő-testület az államháztartási szervezetek beszámolási és könyvvezetési kötelezettségéről szóló 249/2000.(XII.24.) Korm. rendelet 37. § (7) bekezdése alapján hozzájárul a könyvviteli mérlegben kimutatott eszközök és források – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat – 2 évenkénti leltározásához a helyi önkormányzati költségvetési szerveinél a 13/A §. szerinti beszámoló készítési kötelezettség korlátozásainak figyelembevételével.
Beszerzésekkel kapcsolatos rendelkezések
29. § (1) Az önkormányzat és költségvetési szerveinek beszerzései tekintetében
a.) az intézményi költségvetésben megtervezett valamennyi beszerzésnél ajánlatkérő az intézmény és nevében eljár az intézményvezető
b.) a polgármesteri hivatal költségvetésében megtervezett beszerzések esetében
b/1. a 2 MFt összegű értékhatárt el nem érő értékű beszerzéseknél ajánlatkérő a polgármesteri hivatal és nevében eljár a polgármester,
b/2. a 2 MFt összegű értékhatárt elérő, vagy azt meghaladó értékű beszerzéseknél ajánlatkérő az önkormányzat és nevében eljár
- 15 MFt értékhatárig a településfejlesztési bizottság,
- 15 MFt értékhatár felett a képviselő-testület.
(2) Az egyszerű közbeszerzési értékhatárt el nem érő értékű beszerzéseknél az ajánlatkérő (nevében eljáró) által meghatározott tartalmú - legalább 3 ajánlattevő részére kiküldött - ajánlatkérés alapján, az egyszerű közbeszerzési értékhatárt elérő, vagy azt meghaladó értékű beszerzések esetén pedig a Kbt. szabályainak megfelelő eljárással történik a nyertes ajánlattevő kiválasztása.
(3) A Kbt. hatálya alá tartozó – az egyszerű közbeszerzési értékhatárt elérő, vagy meghaladó értékű – beszerzések esetén a Kbt. 8. § (3) bekezdésében előírt véleményt és döntési javaslatot képviselő-testületi döntési jogkör esetén az ügyrendi és közbeszerzési bizottság, minden más esetben a költségvetési szerv vezetője által alakított legalább 3 tagú bírálóbizottság teszi meg az ajánlatkérő nevében eljáró döntéshozó személy, illetőleg testület felé.
(4) Az önkormányzati beszerzésekkel kapcsolatos operatív döntéselőkészítő feladatokat intézményi beszerzés esetén az intézményvezető által kijelölt, vagy felkért személy (szervezet), a polgármesteri hivatal költségvetésében megtervezett beszerzések vonatkozásában a Városfejlesztési és -üzemeltetési iroda végzi, szükség szerint a beszerzés tárgyában érintett másik szervezeti egység, vagy szakértő bevonásával.
(5) A (2) bekezdésnek az egyszerű közbeszerzési értékhatárt el nem érő beszerzésekre vonatkozó rendelkezését - a legalább 3 ajánlattevőtől való ajánlatkérés tekintetében - nem kell alkalmazni a 200 eFt értékhatárt meg nem haladó értékű beszerzések esetében.
A pénzmaradvány, az előirányzat-maradvány megállapítása, elszámolása és felhasználása
30. § (1) A költségvetési szerv a pénzmaradványát, az előirányzat-maradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg a beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségéről szóló jogszabálynak megfelelően.
(2) Az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv előirányzat maradványát vagy pénzmaradványát az önkormányzat felülvizsgálja a (3)-(4) bekezdésben foglaltakra tekintettel.
(3) A pénzmaradványból, illetve az előirányzat-maradványból az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervet nem illeti meg:
a/ a végleges feladatelmaradás miatti összeg;
b/ a meghatározott célra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó pénzügyi teljesítések nélküli – összegek;
c/ amelyet a tárgyévben év közben engedélyezett létszámnövekedéssel összefüggésben jóváhagyott előirányzat-növekményből nem használt fel a létszámfeltöltés teljes, vagy részleges elmaradása miatt, illetve azt nem használták fel a feladatellátás folyamatos vitelét szolgáló többletmunka elismerésére a jogszabályi korlátozásokra is tekintettel;
d/ a munkaadókat terhelő járulékok előirányzat támogatással fedezett, illetve arányos részének maradványából azon összeg, amely nem kapcsolódik a személyi juttatások előirányzatának járulékköteles maradványához, kivéve, ha ezen maradványrészt terhelő járulékfizetési elmaradása van;
e/ a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány.
(4) Az előirányzat-maradvány elszámolás során kötelezettségvállalással terhelt előirányzat-maradványnak tekintendő:
a/ az a tárgyévben szerződés alapján befolyt bevétel, amely bizonyítottan a bevétel ellenszolgáltatásaként teljesítendő kiadásokra a következő évben kerül felhasználásra,
b/ a kötelezettségvállalások azon állománya, amelyre a kötelezettségvállalás a tárgyévi előirányzat terhére történt és a teljesítés a tárgyévben nem valósult meg.
31. § (1) Az önkormányzat költségvetési szerveinél a pénzmaradvány, illetve az előirányzat-maradvány személyi juttatásokból származó része – a személyi juttatásokba tartozó tételeken túlmenően – a kiemelt előirányzatokba tartozó tételek kifizetésére is fordítható. A pénzmaradvány, illetve az előirányzat-maradvány további része személyi juttatásokra nem használható fel. A pénzmaradvány, illetve az előirányzat-maradvány terhére nem vállalható olyan kötelezettség, amely támogatási többlettel jár.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.
A költségvetéssel összefüggő rendeletmódosítások
32. § A fiatal házasok első lakáshoz jutásának pénzügyi támogatásáról szóló 14/1991. (V.30.) 6. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:
(3) 2006. évben a rendelet szerinti támogatásra fedezet hiányában nincs lehetőség.
Záró rendelkezések
33. § A képviselő-testület az önkormányzat 2006. évi költségvetéséhez kapcsolódó éves gazdasági programját a csatolt bevezető részben foglalt célkitűzésekkel jóváhagyja.
34. § (1) Ez az önkormányzati rendelet 2006. február 20-án lép hatályba, de a jóváhagyott előirányzatok 2006. január 1-től alkalmazhatók. Az átmeneti gazdálkodás adatai a költségvetési rendelet részét képezik.
(2) A 27. § (1) szabályait a 2005. évről készített vagyonkimutatásra is alkalmazni kell.
(3) A helyi egyedi védelem alatt álló épületek értékmegőrző felújításának és állagmegóvásának támogatásáról szóló 37/2004. (X.29.) Ök. rendelet 2. § helyébe a következő rendelkezés lép:
(1) Az 1. §-ban meghatározott támogatás (továbbiakban: támogatás) céljára a képviselő-testület a költségvetésben annak elfogadásakor évente pénzügyi forrást biztosít.
(2) 2006. évben a rendelet szerinti támogatásra fedezet hiányában nincs lehetőség.
(4) A 28. §-ban foglaltak alapján a 2005. évi leltározást követően a leltározás első kötelező időszaka 2007. gazdálkodási év.
Mór, 2006. február 15.
Schmidt Ferenc Dr. Tanárki Gábor
polgármester jegyző